sobota, 25 stycznia 2014

Co jeść na odporność i jak nie dać się zimie !

Hej


Dla naszego zdrowia nie ma nic tak wielkiego znaczenia jak dobrze funkcjonujący układ odpornościowy. Chroni nas przed wieloma schorzeniami, od błahych przeziębień po choroby nowotworowe. Po mimo iż cechy układu odpornościowego są w dużej mierze dziedziczne, to my sami mamy na niego również ogromny wpływ. Głównym czynnikiem, który zależy tylko i wyłącznie od nas, jest właśnie dieta. Staje się coraz bardziej oczywiste jak można w pewnym stopniu sterować swym układem odpornościowym poprzez spożywanie odpowiednich pokarmów. Produkty żywieniowe zwierające w swoim składzie witaminy, mikroelementy, sole mineralne i inne rzadkie składniki, mogą w znacznym stopniu podnosić odporność na różne zakażenia, stymulując działanie układu pokarmowego. Mogą mieć również wpływ na komórki nowotworowe, których rozwój bądź obumieranie znajdują się pod kontrolą układu odpornościowego.

Jak żywienie wpływa na odporność ?

Spożywane składniki pokarmowe mogą silnie oddziaływać na tworzenie się białych ciałek krwi, które wysuwają się na pierwszy front w walce z infekcjami i rakiem. Neutrofile zabijają i pochłaniają szkodliwe komórki i drobnoustroje. Limfocyty T, B i tak zwani naturalni zabójcy również są dla naszego organizmu nieocenione. Limfocyty typu B produkują specjalne przeciwciała, które stanowią barierę dla wirusów, bakterii i komórek guzkowych. Limfocyty T odpowiedzialne są za odporność oraz produkcję dwóch substancji chemicznych (interferon, interleukina), które mają kluczowe znaczenie w zwalczaniu zakażeń i nowotworów. Natomiast "naturalni zabójcy" niszczą komórki uszkodzone wirusami lub zmienione nowotworowo.

Skoro wiemy już jakie reakcje zachodzą w ludzkim organizmie czas na konkrety. Niżej prezentuję listę produktów, które korzystnie wpływają na nasz układ odpornościowy

1. Jogurt naturalny- wzmaga aktywność komórek odpornościowych, nasila produkcję przeciwciał.
2. Grzyby Shiitake- pobudza układ odpornościowy, wzmaga rozrost limfocytów typu T.
3. Czosnek i cebula-  zabijają drobnoustroje i komórki nowotworowe, zwiększają ilość " naturalnych zabójców",  pobudzają układ  odpornościowy do działania.
4. Szpinak, marchewka oraz inne owoce i warzywa bogate w beta-karoten, który podnosi odporność na bakterie, wirusy i złośliwe komórki.
5. Cynk- wytwarza przeciwciała, komórki limfocytów T i inne krwinki białe. Działa również odmładzająco na układ odpornościowy. Znajdziemy go przede wszystkim w ostrygach, ale także w pestkach dyni czy pieczonym indyku.
6. Czerwone wino- lampka dziennie (nie więcej) może poprawić odporność na niektóre infekcje, niszczy drobnoustroje oraz zapobiega zatruciom pokarmowym.
7. Ostre przyprawy takie jak korzeń imbiru, papryka chilli, cayenne, musztarda, chrzan -zwiększają wydzielanie płynów w drogach oddechowych, rozrzedzając śluz oskrzelowy. Dzięki temu łatwiej jest go wydalić, a nie zalegająca wydzielina nie powoduje zastoju w zatokach.
8. Miód naturalny- wykazuje działanie antyseptyczne. Działa na bakterie chorobotwórcze takie jaki prątki gruźlicy czy grzyby Candidia.
9. Papryka, truskawki, kiszonki, a także wszystkie inne produkty bogate w witaminę C - wzmacniają układ odpornościowy.

Włączając na stałe te produkty w naszą dietę, wzmacniamy się nie tylko na zimę, ale na długie lata. Unikajmy produktów wysokotłuszczowych oraz nadmiaru cukru. Działanie ich jest odwrotne do wyżej wymienionych. Mogą one osłabiać nasz układ odpornościowy, a to pierwszy krok do choroby.

Trzymajcie się ciepło ! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jak zostawisz po sobie ślad i dasz znać co myślisz o moim artykule :)
Liczę na szczerość, ale proszę o kulturę słowa.
Dziękuję za odwiedziny ;)