poniedziałek, 20 stycznia 2014

Czy jedzenie wpływa na nasz umysł ?

Hej

Dzisiaj pokrótce o tym co jeść, aby zachować sprawność umysłową. Artykuł przydatny przede wszystkim dwóm grupom. Pierwszą z nich są osoby, których praca wymaga przygotowań prezentacji, przemówień oraz wystąpień publicznych, a drugą grupę stanowią studenci przed sesją, zaliczeniami i egzaminami.

Tak na prawdę sprawa jest prosta. Należy trzymać się jednej zasady polegającej na spożywaniu pokarmów niskowęglowodanowych, wysokobiałkowych i niskotłuszczowych. Być może nie jest to jeszcze do końca zrozumiałe, dlatego poniżej zobrazuję przykład jednodniowego menu składającego się z trzech posiłków, na podstawie książki dr J.Wurtmana " Jak sterować swym umysłem i nastrojem poprzez dietę".


Śniadanie:        

 Dobrze: chudy jogurt, chude mleko, jajko na twardo, owoce, kawa, herbata lub sok
 Źle: jajka na boczku, smażone ziemniaki, słodkie pieczywo, grzanka z dżemem, wafle, naleśniki,obwarzanki
 

Obiad:

Dobrze: tuńczyk, krewetki, sałata, chudy twarożek, sałatka owocowa, kurczak, indyk, chuda wołowina
Źle: pizza, spaghetti, frytki, kanapki z masłem kakaowym, herbatniki


Kolacja: 

Dobrze: grillowana ryba np. łosoś, zielone warzywa, pomidory, owoce
Źle: smażone na tłuszczu befsztyki, pieczone ziemniaki, placki ziemniaczane ze śmietaną, szarlotka


Jeżeli chcesz odżywiać się tak, aby utrzymać sprawność umysłu, nie jedz węglowodanów przed białkiem (czyli przykładowo chleba przed rybą). W ten sposób możesz maksymalnie wykorzystać działanie białek. Pamiętaj, aby jeść białko jako pierwsze, a węglowodany później. Białka muszą być strawione i dojść do mózgu jako pierwsze w procesie trawienia.

Nie zaczynaj dnia od makaronu, białego pieczywa czy krakersów, ponieważ spożywanie tych węglowodanów powoduje senność i rozluźnienie, a tego przecież nie nie chcemy.

Nie wskazane jest spożywanie obfitych, tłustych posiłków jeżeli chcemy zachować jasność umysłu. Nadmiar pokarmu otępia, a zalegający tłuszcz w układzie pokarmowym powoduje uczucie zmęczenia. Im cięższy i tłustszy posiłek, tym więcej czasu zajmuje odzyskanie sprawności umysłowej i pełni energii.

Nie zapominamy o pożywnych przekąskach między posiłkami. Idealnie się sprawdzą orzechy włoskie, migdały czy gorzka czekolada. Dobrym zamiennikiem napoi energetycznych będzie zielona herbata, która pobudza oraz dodatkowo pozbywa się toksyn z organizmu.

Pozdrawiam, Daria

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jak zostawisz po sobie ślad i dasz znać co myślisz o moim artykule :)
Liczę na szczerość, ale proszę o kulturę słowa.
Dziękuję za odwiedziny ;)