wtorek, 11 lutego 2014

Banany

Hej

Ostatnio jestem bardzo zajęta stąd lubię mieć pod ręką szybką przekąskę w biegu, która jednocześnie będzie pożywna. Często sięgam po banana, więc dzisiaj podzielę się z Wami paroma ciekawostkami dotyczącymi tegoż właśnie owocu :)

Przede wszystkim nie uważam, żeby banan był aż taką bombą kaloryczną jak o nim się mówi. Owszem, ma sporą dawkę kalorii w porównaniu do innych owoców bo sięga w granicach 70-100 kcal na 100 gram, a jeden banan waży mniej więcej 150 gram. Nie zapominajmy jednak, że nie są to te same kalorie i cukry jakie znajdziemy w batoniku. Banan w przeciwieństwie do tego drugiego, zawiera w sobie mnóstwo cennych składników odżywczych, więc jest to idealna przekąska między posiłkami, dodatek do śniadań na słodko czy tez po prostu jako deser. Nadaje się dla dzieci ponieważ nie jest owocem, który może uczulać i powodować alergię. Dobry jest dla ludzi starszych ponieważ swoją teksturą nikomu zęba nie złamie. Świetny dla sportowców, ponieważ po treningu szybko uzupełni poziom węglowodanów. Nie zastąpiony dla "szybko żyjących", ponieważ wystarczy go schować do torby i drugie śniadanie do pracy czy szkoły jest gotowe. Osoby będące na diecie redukcyjnej powinny uważać na ilość zjadanych bananów dziennie, ale absolutnie nie wykluczajmy go z diety! Nie prawdą jest również stwierdzenie iż osoby chorujące na cukrzycę nie mogą jeść bananów. Oczywiście mogą, ale muszą brać pod uwagę zawartość cukru w swoim dziennym jadłospisie.

Dlaczego więc banany są takie zdrowe?

1. Potas. Średnio jeden banan zawiera 500 miligramów potasu. Obniża on ciśnienie krwi i reguluje równowagę płynów w organizmie. Jego niedobór może doprowadzić do zaburzeń akcji serca, nerwów, mięśni, biegunek, mdłości i drażliwości.
2. Magnez zawarty w owocu obniża poziom stresu, wpływa na pracę mięśni, mózgu, budowę kości i zębów.
3. Cholesterol. Jego poziom banan skutecznie obniża dzięki zawartości błonnika. Zmniejsza także ryzyko wystąpienia chorób serca takich jak choroba wieńcowa czy zawał mięśnia sercowego.
4. Kwas foliowy zawarty w bananach jest potrzebny nie tylko kobietom w ciąży. Im w szczególności ponieważ zapobiega uszkodzeniom systemu nerwowego płodu. Całą resztę chroni także przed nowotworami, usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego oraz oraz wpływa pozytywnie na system nerwowy i mózg.
5. Witaminy. Banan zawiera ich sporo, między innymi: A, C, D, E, K, wszystkie witaminy z grupy B czy beta-karoten. Dzięki grubej skórce, podczas transportu witaminy te nie ulegają zniszczeniu.
6. Makroelementy. Poza potasem i magnezem banan bogaty jest również w fosfor, wapń i sód., które chronią tak przed chorobami serca.
7. Mikroelementy. miedź, cynk, fluor, żelazo, selen, mangan i jod. Zawierają także prebiotyki, które w jelicie grubym ulegają fermentacji, pobudzając wzrost korzystnych dla zdrowia bakterii probiotycznych. Obecność probiotyków obniża pH w jelitach, skraca czas przebywania treści pokarmowej w przewodzie pokarmowym oraz ogranicza procesy gnilne, co w konsekwencji zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.
8. Przeciwutleniacze fenolowe. Jest to taki związek zawarty w bananach, który chroni nasze nerki, zmniejsza tym samym ryzyko wystąpienia raka nerek.
9. Serotonina. Znana nam dobrze jako hormon szczęścia. Znajdziemy ją nie tylko w czekoladzie, ale także w bananach :) Polecane pesymistom, cierpiącym na depresję oraz tym co się często stresują.

Jeżeli kupimy w sklepie banany zielone, niedojrzałe, a nie chcemy długo czekać, aby rozkoszować się ich smakiem, to polecam trzymać je blisko jabłek, a jeszcze lepiej schować je do papierowej torby razem z jabłkiem na noc. Na drugi dzień banany powinny być dojrzałe. W drugą stronę, kiedy mamy już mocno dojrzałe banany, to nie tylko trzymajmy je z dala od jabłek, ale można też zawinąć w przezroczystą folię trzonek banana, aby dłużej zachowały swój stan obecny i nie czerniały dalej.



Śmiało mogę stwierdzić, że banany są dobre dla każdego. Jedni muszą bardziej uważać z ich ilością drudzy trochę mniej, ale każdy powinien korzystać z ich zdrowotnych właściwości. Dlatego jedzmy je na zdrowie ! :)

pozdrawiam, Daria

2 komentarze:

  1. Pytanko mam nieco nie na temat - mogłabyś coś napisać o kaszy mannej? Uwielbiam ją, ale czytałam sprzeczne rzeczy dotyczące jej właściwości.... a w ogóle dziś w lidlu udało mi się upolować chlupoczącego sokiem kokosa :D i w ogóle pilna ze mnie uczennica to wyszłam też z 4 kefirami, mrożonymi malinami na koktajl i makrelą na pastę :P a w ogóle powinnaś spłonąć w piekle za przepis na masło orzechowe. Jak już prawie spaliłam blender ucierając masło to okazało się ono tak pyszne, że zeżarłam pół słoika. Piękne mi odchudzanie ;););)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej, nie wiem jak to się stało, ale umknął mi Twój komentarz i zobaczyłam go dopiero teraz :< Spieszę z pomocą ! Za jakiś czas będę robić artykuł o kaszach , wszystkich rodzajach, ale tak na szybko to kasza manna jest zdrowa jak najbardziej. Zawiera witaminy i mikroelementy, które musimy dostarczać z pożywieniem. Z kaszą manną natomiast jest tak, że jej kaloryczność i szybkość wchłaniania do organizmu może być pewną przeszkodą w odchudzaniu :) jest lekkostrawna i szybko może wrócić uczucie głodu, więc moim zdaniem jeść jak najbardziej, ale po prostu z umiarem. Lepiej na śniadanie niż na kolację, na wieczór polecam zjeść coś wysokobiałkowego i lekkiego, żeby nie przytyć :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jak zostawisz po sobie ślad i dasz znać co myślisz o moim artykule :)
Liczę na szczerość, ale proszę o kulturę słowa.
Dziękuję za odwiedziny ;)