czwartek, 27 marca 2014

DOMOWE SOKI

Hej

Jak co wiosnę zrobił się mały szał na świeże soki z sokowirówki przygotowywane w domu. Bardzo mnie to cieszy, bo nie ma nic lepszego niż solidna porcja witamin każdego dnia. W prawdzie zawsze znajdą się osoby, które mają coś do dodania na nie i w tym przypadku uprzedzę, soki te nie zawierają błonnika. Zawarty jest on głównie pod skórką owoców i warzyw, które zostają w tej części na odpadki, która z kolei  trafia do kosza. Moim zdaniem to i tak mała strata w porównaniu do tego jaką bombę witaminową możemy sobie zafundować, a błonnik możemy dostarczyć do organizmu w inny sposób. Świetnym dodatkiem do śniadań są otręby, które zawierają sporo błonnika. 

Robiąc w domu soki mamy całkowitą dowolność tego jak nasz sok będzie wyglądał i to co do niego wrzucimy. Ja dziś przedstawię wam moje dwa pomysły na soki, ale nie musicie się trzymać tego czego ja użyłam, ponieważ dodałam akurat to co miałam w lodówce. Na pewno nie polecam dodawać takich owoców jak banan czy awokado, ponieważ zawierają bardzo mało soku i nie sprawdzą się w sokowirówce, za to będą świetnym dodatkiem do koktajli typu smoothie.

Dla tych, co dopiero zaczynają swoją przygodę z sokami, polecam zacząć od mieszanek owocowych, następnie dodawać ulubione warzywa, aby ostatecznie spróbować soku z samych warzyw. Dobrym wyjściem jest dodanie np. cytryny, limonki, imbiru, mięty czy świeżego ogórka – takie dodatki sprawią, że sok będzie orzeźwiający i przyjemny w smaku.

Warzywa, które szczególnie polecam do sporządzenia soków ze względów zdrowotnych to: seler naciowy, marchewka, brokuły, czerwona papryka, buraki, czosnek, jarmuż, szpinak, pietruszka.

Z owoców to przede wszystkim jabłka, ananas, gruszki, śliwki i cytrusy.

Ja dziś przygotowałam dwa warianty, pierwszy owocowo-warzywny, drugi z samych warzyw.

Sok nr 1
marchewka + jabłko + seler naciowy + imbir + kropla oliwy

Sok nr 2
ogórek + cukinia + seler naciowy + imbir + marchewka + cytryna + pietruszka + kropla oliwy


A teraz Wam powiem co dobrego mój organizm dostał ode mnie po wypiciu soków : 

witaminy takie jak A, B, C, E, D, PP, K, makro i mikroelementy tj. wapń, fosfor, cynk, magnez, jod, żelazo, kobalt, potas, sód oraz związki flawonowe i beta-karoten .  Dodatkowo taki sok oczyszcza organizm, likwiduje obrzęki, skóra nabiera ładnego, zdrowego kolorytu, paznokcie i włosy stają się zdrowsze, chronimy organizm przed wolnymi rodnikami. Warunek jest jeden - takie soki powinniśmy pić regularnie. Jednorazowa akcja nie pomoże nam od razu pozbyć się toksyn z organizmu dlatego tak ważna jest systematyczność.  

Szklanka takiego soku jest świetnym uzupełnieniem codziennej diety o witaminy, sole mineralne i przeciwutleniacze. Szczególnie polecam je osobom, które w swojej diecie stosują za mało warzyw i owoców. W tym przypadku pijemy szklankę soku na raz i mamy problem z głowy :) Pamiętajcie tylko, że taki sok nie zastąpi pełnowartościowego posiłku, będzie jedynie uzupełnieniem, coś na zasadzie naturalnego suplementu. 

Gorąco zachęcam Was do sporządzania soków w domu, a jeżeli już takie robicie to dajcie znać jakie są Wasze ulubione kombinacje smakowe. Może sama skorzystam z nowych przepisów. 

Pozdrawiam, Daria

17 komentarzy:

  1. Bardzo fajna propozycja soków. Sama robię bardzo często, ale głównie marchewkowy :) Sok nr. 1 przypadł mi szczególnie do gustu! :-) Uwielbiam połączenie jabłka i selera naciowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. takie połączenie jest idealne, aby zatrzymać młodość, więc pij na zdrowie i urodę ! ;)

      Usuń
  2. Czas na zakup sokowirówki ;-) zachęcający artykuł, koniecznie spróbuje przepisów ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Cie zachęcił - sokowirówka to z pewnością wydatek finansowy, ale też inwestycja w zdrowie, no i pewnie posłuży Ci na długie lata :)

      Usuń
  3. Czas na zakup sokowirówki ;-) zachęcający artykuł, koniecznie spróbuje przepisów ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czas na zakup sokowirówki ;-) zachęcający artykuł, koniecznie spróbuje przepisów ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czas na zakup sokowirówki ;-) zachęcający artykuł, koniecznie spróbuje przepisów ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czas na zakup sokowirówki ;-) zachęcający artykuł, koniecznie spróbuje przepisów ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czas na zakup sokowirówki ;-) zachęcający artykuł, koniecznie spróbuje przepisów ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. dziewicza marchew forever ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo bym chciała pić soki, zwłaszcza marchewkowy, ale jak myślę o myciu mojej domowej antycznej sokowirówki to robi mi się słabo... zastanawiam się nad zakupem nowej, ale chyba każdą się dramatycznie myje? Jaką Ty masz?

    OdpowiedzUsuń
  10. ja mam tez stary kombajn Philipsa, ale wydaje mi się, że to nie ma znaczenia jakiej firmy- każdą sprzątać trzeba tak samo. Kwestia przyzwyczajenia, po obiedzie też trzeba naczynia pozmywać, piekąc ciasto również jest co sprzątać. Do wszystkiego da się przyzwyczaić :)

    OdpowiedzUsuń
  11. sokowirówka niszczy witaminy raczej zainwestujcie w wyciskarkę do owoców i warzyw:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dobry pomysłem jest propagowanie naturalnych witamin, ale soki z sokowirówki wiele tracą i nie chodzi mi o błonnik, bo odrzucana ilość tegoż nie ma żadnego wpływu na nasz system trawienny (za mało). Blenderowanie metalowym nożem niszczy wit. C, a ucieranie na szklanej tarce nie brzmi zachęcająco, ale ma sens.
    Robisz smaczne soczki, ale pamiętaj, że przedawkowanie nawet naturalnych witamin jest bardziej niebezpieczne niż ich niedobór. Bomby witaminowe na codzień - to bomby.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety moja sokowirówka jest z czasów kiedy jeszcze mało informacji można było uzyskać na ten temat, teraz wiem, że gdybym miała pieniądze na inwestycję w sprzęt kuchenny to bym się skłoniła ku wolnoobrotowej wyciskarce do soków.
      Przedawkowanie na szczęście mi nie grozi, bo nie piję takich bomb witaminowych każdego dnia, ale dzięki za cenne uwagi :)

      Usuń
  13. Szanowna Pani, chciałam pogratulować zdrowej kuchni i pomysłów. Mam jednak wątpliwość dotyczącą ogórka... Otóż nie powinno się łączyć go w jednym daniu z innymi warzywami/ owocami, ponieważ ogórek w wyniku reakcji chemicznych niszczy całą wit.C z innych warzyw i to w stosunkowo dużych proporcjach (1 ogórek potrafi uczynić spustoszenie w wiaderku warzywnego soku!).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm jest Pan/Pani pewien, że tyczy się to wszystkich warzyw i owoców ? z niewiadomych wzgędów zawsze byłam wyczulona na połączenie ogórka z pomidorem, ale jeżeli o całą reztę to myślałam, że jest to bezpieczna opcja. Na szczęście są jeszcze inne witaminy i minerały, których ogórek nie zniszczy, ale jeżeli faktycznie tak jest, że ogórek niszcz wit C. w każdym z warzyw i owoców to z chęcią bym poczytała na ten temat więcej z naukowych artykółów. Jeżeli ma Pan/Pani jakieś ciekawe pozycje godne uwagi to poproszę :) Pozdrawiam

      Usuń

Będzie mi miło jak zostawisz po sobie ślad i dasz znać co myślisz o moim artykule :)
Liczę na szczerość, ale proszę o kulturę słowa.
Dziękuję za odwiedziny ;)