poniedziałek, 28 lipca 2014

SPOSÓB NA JARMUŻ

Hej

Dzisiaj napiszę Wam trochę o jarmużu. Mało kto wie, że jarmuż jest niesamowicie zdrowym warzywem, i
mało kto w ogóle zaprasza go do swojej kuchni. Jego smak nie jest wybitnie przyjazny, ale odpowiednio przygotowany jest bardzo smaczny :)


Zacznijmy od jego właściwości :

Jarmuż jest kopalnią witamin i mikroelementów. Ta kapusta zawiera witaminy takie jak : A, B1, B2, B6, C, E, K, PP oraz magnez, potas, żelazo, wapń ( tyle samo co mleko),fosfor, sód, kwas foliowy, miedź, mangan, chlor, związki siarki, błonnik, luteinę, chlorofil, polifenole, polisacharydy, kwasy tłuszczowe omega 3,  karotenoidy, węglowodany oraz białko.



  1. oczyszcza organizm i chroni przed nowotworami
  2. zwalcza bakterie Helicobacter, które są odpowiedzialne za wrzody żołądka
  3. antybakteryjne i przeciwzapalne
  4. wzmacnia odporność organizmu
  5. stymuluje produkcję czerwonych krwinek
  6. chroni serce przed miażdżycą, udarami i zawałami
  7. wzmacnia wątrobę i nerki
  8. chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV
  9. pomocny w leczeniu żylaków
  10. wzmacnia układ nerwowy, niweluje stres
  11. reguluje przemianę materii, miesiączkę
  12. zapobiega chorobom skóry, szybko goi rany



Jarmuż jest także wykorzystywany w kosmetyce, a w szczególności w kremach nawilżających, odżywkach do włosów i szamponach. Wzmacnia także włosy i paznokcie.

Warunek jest jeden, musimy regularnie spożywać jarmuż, aby cieszyć się jego dobroczynnymi właściwościami. Bardzo dobrym sposobem będzie dodawanie liści jarmużu do koktajlu. Jest to moim zdaniem niezawodny sposób, aby spożywanie tego warzywa było dla Nas przyjemne w konsumpcji. Szczególnie jeśli połączymy go ze słodkimi owocami, wtedy sam jarmuż będzie wręcz niewyczuwalny. Niektórzy jarmuż blanszują we wrzątku, i tak przygotowany dodają do potraw wytrawnych, jednak moim zdaniem łatwiej i przyjemniej jest go po prostu zmiksować z ulubionymi owocami , dodać wody czy mleka roślinnego i zagwarantować sobie porządną dawkę zdrowia :)



Moja propozycja koktajlowa z jarmużem wygląda następująco :

  • 1 pomarańcz
  • pół kokosa (razem z wodą kokosową)
  • 100 gram czarnych porzeczek
  • 1 dojrzały banan
  • szklanka lub dwie umytego jarmużu
  • woda lub mleko roślinne do uzupełnienia konsystencji ( 70-200 ml w zależności od owoców)

Wszystkie składniki kroimy na małe kawałki, wrzucamy do miksera i uzupełniamy płynem. Całość miksujemy i przelewamy do szklanek.

p.s. Mniej odważnych odsyłam do mojego KOKTAJLU ZE SZPINAKIEM, dzisiejszy z jarmużem można uznać za level 2 ;) aczkolwiek oba warianty mimo iż mogą brzmieć groźnie, bo w końcu to "zielsko" w koktajlu,  pozory mylą - koktajle są przepyszne ! 


2 komentarze:

  1. Super! Słyszałam, że to samo zdrowie, ale nie bardzo wiedziałam gdzie wcisnąć to zielsko... Kupujesz jarmuż normalnie gdzieś na targu? Bo miałam jakiś czas w ogrodzie, a teraz nie bardzo wiem gdzie go złapać... Skorzystam z przepisu, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozglądałam się długo za jarmużem po halach i targach, ale ciągle nie było, aż tu nagle mnie babcia uświadomiła, że w biedronce można kupić :) Co prawda jest pakowany w woreczku jak np szpinak, ale lepsze to niż nic :)

      Usuń

Będzie mi miło jak zostawisz po sobie ślad i dasz znać co myślisz o moim artykule :)
Liczę na szczerość, ale proszę o kulturę słowa.
Dziękuję za odwiedziny ;)